Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.06.2011 09:15 - Интервю по (не)желание на читателите.
Автор: gikotev Категория: Други   
Прочетен: 3622 Коментари: 2 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Предоставям на Вашето внимание едно интервю на Иван Дибов, директор "Комуникации и връзки с обществеността" в ТВЕЛ: Не се притесняваме от конкуренцията на "Уестингхаус" за ядреното гориво

 

Освен доставката на ядрено гориво за АЕЦ "Козлодуй" в момента по какви проекти работи ТВЕЛ в България?

- Както знаете, вече имаме подписан договор за доставка до 2020 г. В рамките на този контракт и в партньорство с българската страна продължаваме да подобряваме качеството на нашето гориво. Често български специалисти посещават нашите заводи, за да осъществяват мониторинг и контрол на качеството на горивото. (Често, често, колко често? Точно пет от 365 дни всяка година. Доста често е, наистина. И какво ще видиш за пет дни, когато процесът на производството отнема месеци? Е сега, подробности. Този тип екскурзии, до Новосибирск, на един физик от централата, веднъж годишно, подробно е осветен в постинга Ядрената мафия (ЯМ) – дела и документи I – Бел. Г.К.)

Благодарение на значителните инвестиции, които насочваме към иновации и развойна дейност, можем да предоставим касети с подобрени характеристики за ефективно използване на горивото. Бих искал да подчертая, че цялото гориво е тествано в руски атомни електроцентрали. (Де го чукаш, де се пука! Ни в клин, ни в ръкав. Без да е питан и без даже да е намеквано нещо, той бърза гузно да избяга. Ама, кой би посмял и да си помисли, че те не тестват горивото в Русия? Пази, Боже! – Бел. Г.К.) Можем да предоставим данни за икономическата ефективност и безопасността. (О, да, да, ние знаем. Вие винаги и всичко давате, даже и в повече. Поради същата тази причина и на 20 април 2011 г. българският Върховен административен съд, по ваше настояване отказа да предостави същата тази информация, за внасянето у нас гориво, за последните седем години. – Бел. Г.К.)

Българското правителство подписа меморандум за разбирателство с американската компания "Уестингхаус". Чувствате ли се притеснени от конкуренция при доставките на гориво за "Козлодуй"?

- Спокойни сме поради две причини – сигурността и рентабилността. На практика нямаме конкуренция при доставките за реакторите от типа ВВЕР, защото правим масово производство и така предлагаме по-добра цена. Вече натрупахме 10 години опит в производството на този конкретен вид гориво, но процесът на подобрения тече непрекъснато. (!!! Десет години??? Техническата документация на този вид гориво пристига в АЕЦ „Козлодуй” през 2003 г. и това е лесно да се провери. В нея са описани цели пет години предходна, тестова експлоатация на горивото. С последващите 8 години, до настоящата 2011 г. общата сума става 13 години. Защо ли се получава така? Аз пък, защо ли питам? – Бел. Г.К.)

Ще ви дам два примера, поради които смятам, че нямаме конкуренция. В Украйна наскоро спечелихме поръчка за изграждане на завод за ядрено гориво, като вторият кандидат беше "Уестингхаус". Уранът се обогатява в нашия завод в Новосибирск. Подписахме и споразумения с украинската "Енергоатом" за доставка на гориво за местните атомни централи, които са по руска технология.

Вторият пример е от Чехия, където след обстоен анализ нашите партньори решиха да премахнат американското гориво от АЕЦ "Темелин" и да използват руско. Това е особено важен пример, защото изобщо не става дума за политика, а за икономика и безопасност.

Ако все пак "Козлодуй" започне да купува гориво от "Уестингхаус", централата ще трябвали да плаща неустойки на ТВЕЛ?

- Ситуацията според договора е следната – всяка година до 2020 г. АЕЦ "Козлодуй" трябва да купува точно определено количество. След като касетите се превозят до България, реакторът може да се зареди или не с това гориво.

Промените в доставяните количества могат да бъдат договорени, но след промени в контракта. Може да заредите и с американско гориво. Това е ваше решение. Но ако някой автоматично замени наше гориво с такова от друг производител, не даваме никакви гаранции за безопасността и поведението на системата. (Това е и истинската причина поради която фишеците за алтернативно гориво, пускани от Боко Тиквата и Тр. Тр. са само за образуване на мъгла и заблуда на публиката, че ще намалим зависимоста си от Русия. – Бел. Г.К.)

Какво би се случило, ако България поиска да намали доставките на ваше гориво преди 2020 г.? Ще последва ли арбитраж?

- Трябва да се проверят условията в договора и да се обсъди ситуацията.

Вярно ли е, че когато "Уестингхаус" се е появила в Украйна, ТВЕЛ леко е свалила цените?

- Не бих коментирал конкретни цени на горивото. Във всеки търговски договор присъства икономическа формула за изчисляване на цените. Тя зависи основно от цената на урана и разходите по обогатяването му, но и от други показатели. При всички положения цените зависят от пазара.

Докъде стигна проектът за изграждане на нов завод за гориво в Украйна?

- В момента търсим подходящо място за строителство. След това трябва да представим техническите характеристики, но е ясно, че ще използваме руски технологии. Самото изграждане ще отнеме три години. Пред украинската страна стоят някои юридически въпроси, които трябва да бъдат решени, преди да продължим със строителството, но не става дума за големи проблеми.

Какво се случи с намерението ви да строите такъв завод в Европейския съюз?

- Не сме се отказали. Преговорите продължават основно със страни, които вече разполагат с руски атомни реактори или други наши ядрени технологии, като Чехия, Словакия и Унгария. Украинският проект е отделен. (За първи път чувам нещо такова и въобще не вярвам някога да се реализира. – Бел. Г.К.)

Казвате, че договорът за доставка на гориво за "Козлодуй" е до 2020 г. Кога обаче ще започне извозването към България на високоактивните отпадъци, останали след преработката на отработеното гориво?

- С този въпрос се занимава "Росатом", а не ТВЕЛ. По време на форума "Атомекспо" представихме нова комплексна услуга, която ще е много конкурентна (той се проведе миналата седмица в Москва – бел. авт.). Искаме да предоставим на клиентите си възможност една компания да ги снабдява със свежо гориво, както и да управлява и приема отработеното гориво. Това е особено интересно за страните, които нямат съоръжения за преработване или съхраняване на отработено гориво.

Офертата ще важи ли за вече натрупаните количества?

- Това е предмет на преговори.

Ако подпишем договор по новата услуга, това означава, че след като използваме горивото, вие ще го складирате, рециклирате или използвате както сметнете за добре?

- Прав сте. За нас отработеното гориво всъщност не е отпадък, а суров материал, който може да се използва например в реактори с бързи неутрони.

Напредват ли изследванията за повторна употреба на отработено гориво? (Задаващият въпроса се преструва на ударен с мокър парцал. – Бел. Г.К.)

- Преработваме го и се опитваме да използваме всичко, което е годно. Разработваме и площадки за погребване на радиоактивни отпадъци.

Лицензирахте ли горивото си за работа в реакторите на френската "Арева"?

- Работим по два проекта за лицензиране на гориво. Произвеждаме гориво за реактори на "Арева". Надяваме се лицензирането му да приключи през 2012 г., за да можем да започнем с търговските доставки за Западна Европа. (Мдааа... излиза, че до сега (считано от 1996 г.) франсетата са позволявали експлоатацията на нелицензирано, рециклирано гориво да се експлоатира в реакторите, под шапката на „Арева”. Много интересно откритие, дори и за мен. За желаещите да се убедят във верността на този факт предлагам пре-интересен доклад, на самата „Арева”, от 2009 г., който беше публикуван на интернет страницата на „Росатом”, но след като го осветлих на блога си те го махнаха. Оригиналният адрес от където го изтеглих е http://www.rosatom.ru/common/img/uploaded/for_PDF-news/Atomexpo/Pres_IK_Atomexpo_09_ERU_f.pdf, но след скриването му сега можете да го изтеглите и прочетете от ТУК.)

Как ще се промени цената на урана след Фукушима?

- Ако говорим за горивото по принцип, това е въпрос на двустранни търговски отношения. Нека кажа следното - досега Германия и Швейцария са обявили, че ще прекратят атомната си програма, а това ще се отрази на цените. Допреди две години цените бяха неразумно високи, но сега се стабилизират.


Това интервю беше публикувано във в-к „Дневник”, точно един ден след подписването на мемурандума на правителството с „Уестингхаус”, за удължаване на живота на блокове 5 и 6, в Козлодуй, но не и за доставка на алтернативно гориво. И макар журналиста сътворил тази явна поръчка да е наясно с това продължава да задава повече от глупави въпроси, за да обслужи поръчката на заявителя.

Материалът е публикуван в електронната версия на вестника на 14 юни 2011 г., в 17:14, а първият коментар (моят) е след почти цели 19 (деветнадесет) часа. За всичките години, откакто следя този вестник, никога не съм попадал на такава неприлична незаинтересованост, от страна на читателите, към една толкова „брилянтно” изпипана поръчка. Защо се получава така ли, уважаеми дами и господа? Надявам се сами да си отговорите.

Не на последно място следва да отбележа, че не е посочено кога, къде и по какъв повод се е състояло това интервю или пресконфереция, което допълнително засилва съмненията за поръчка. Два дни след тази публикация същият вестник пуска едно друго, не по-малко интересно интервю, но този път с американец. И ето какво се посочва в края му:

(Използвани са и отговори, дадени от Пи Джей Кроули по време на публичния дебат "Светът след "Уикилийкс": Кой спечели информационната война", организиран на 4 май т.г. от Факултета по журналистика на Колумбийския университет в Ню Йорк)

 Г. К.





Гласувай:
4



1. uff - Ей тука му разказа играта:
18.06.2011 06:20
"(Мдааа... излиза, че до сега (считано от 1996 г.) франсетата са позволявали експлоатацията на нелицензирано, рециклирано гориво да се експлоатира в реакторите, под шапката на „Арева”. Много интересно откритие, дори и за мен. За желаещите да се убедят във верността на този факт предлагам пре-интересен доклад, на самата „Арева”, от 2009 г., който беше публикуван на интернет страницата на „Росатом”, но след като го осветлих на блога си те го махнаха. Оригиналният адрес от където го изтеглих е http://www.rosatom.ru/common/img/uploaded/for_PDF-news/Atomexpo/Pres_IK_Atomexpo_09_ERU_f.pdf, но след скриването му сега можете да го изтеглите и прочетете от ТУК.)"

Всъщност той сам си я е разказал, давайки ти удобен случай.
Язък ;) Можеше по-добре да го докарат това интервю, макар и по-постно.
Колкото повече се хвалят, толкова повече се посират.

Жалко, че медиите не ти дават да проведеш ендшпила за тази партия с ЯМ.
Губят се пари и време на данъкоплатците. Пък и твоите.
цитирай
2. uff - ...излиза, че до сега (считано от 1996 г.) франсетата са позволявали...
18.06.2011 06:45
Интересен номер със скриването на документа! :))

Кой знае, може на "кръгла маса" за Антарктида военните да са решили, да я направят световен склад за отработено гориво - за векове, до годност за преработка. А дотогава - беззаконие. Като гледам, как смотолевят за използването на MOX във Фукушима...
Имаш си работа със Световната ЯМ.
Ако Грийнпийс са истински, трябва да ти окажат солидна подкрепа, не за да спреш нещо си, а за да изложиш Истината.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gikotev
Категория: Други
Прочетен: 9841290
Постинги: 3166
Коментари: 2895
Гласове: 5354
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031