Потребителски вход

Автор: rumyeah Категория: Туризъм
Прочетен: 6427 Коментари: 1 Гласове:

Последна промяна: 21.06.2016 15:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Това бе поредният ми замислен маршрут, откак видях описанието на качване на вр. Издремец от Своге в bgmountains.org и реших да се възползвам от предоставения трак в посока отиване - не бях минавала по тази част на Големата планина. Миналата година качихме вр. Издремец от Бов и поопознах пътищата покрай р. Трескавец и под връх Яворец, а сега предпочитах да премина от Своге до централното било встрани от Издремец - връх Лиляка, после да повървя на юг, да се отбия да връх Плато и да сляза в Лесков дол.
В София неочаквано бяха почнали горещините, но това не ме разколеба и дори се оказах с другарче за това дълго "неблагодарно" ходене - Сашо. Потеглихме в неделя, 19 юни, с влака за Своге в 8 ч. Фактът, че е международен, не го спаси от обичайната липса на локомотив, то този път закъснението бе само 20 минути! Така в 9 ч. се излюпихме на гарата в Своге, все още свежи, отправихме се на юг и пресякохме Искър по този въжен мост:

Нататък следвахме любезно предоставения трак - за да излезем от кв. Дренов, няколко пъти се качвахме по стълбички:

Скоро къщите останаха под нас, а асфалтът се смени с черен път. Лятото отдавна е в разгара си по тези места:

През суха борова гора за общо час изпъплихме до поляна с хубаво ново параклисче - "Успение Богородично":

Не се задържахме там, а продължихме нагоре, където след няколко завоя пътят излезе на поляни с панорамни гледки на юг и на запад:

Над тези поляни намерихме отбелязаната в трака шахта с вода и се запасихме от нея. Времето бе облачно-маранисто и слънцето не ни печеше директно, но жегата все пак ни изцеждаше, докато катерим билото...

Нагоре пак се движехме през гора, подминавайки вр. Вардище и следвайки североизточна посока. В 11:30 стигнахме до първия оброчен кръст, с дълъг навес за пикник до него, сред горската прохлада:

Продължихме напред по нашия път в посока връх Кравя, минавайки през 1-2 поляни с постройки, които изглеждаха изоставени...

Малко преди връх Кравя бях гледала на печатната карта, че главният път подсича върха от северозапад, а човекът, предоставил трака, бе минал от югоизток, като част от времето бе ходил "без път", което аз исках да избегна. Затова на поредната поляна се оглеждах внимателно и "хванах" моя път вляво от трака. Така с леко спускане през гората минахме покрай още една чешма, отбелязана на картата:

При тази чешма бяхме в 12:20, там седнахме да отморим крака за 10 минути (но водата течеше едва-едва - добре, че се бяхме запасили). Като продължихме напред, видяхме и червена маркировка - може би вся пак следвахме официалния маршрут на БТС от Своге за м-р "Седемте престола" (такава табела имаше над параклиса по-долу). Нямаше кого да питаме - само един кон се криеше в прохладата на близката разрушена постройка и подрънкваше с хлопката си...
Продължихме по нашия път, отново нагоре, вече отново "стъпили" на следвания трак и след около час излязохме на билото. Пред нас се ширна централното старопланинско било с връх Издремец (вляво) и връх Лиляка (по-ниският вдясно - нашата цел):

На юг в маранята се губеше билото, по което минах преди три седмици:

Вляво пък (на север) се изпъчиха върховете Яворец и Колибището...

Отново поглед на юг, към връх Кръстец:

В 13:30 ч. минахме покрай втори оброчен кръст (може би на махала Средно бърдо, която бе точно под нас?):

Пътят пред нас бе осеян с цъфнали шипки...

Издремец вляво пред нас:

Скоро напуснахме утъпкания черен път, който се разделя и обикаля от двете страни върховете, и хванахме трети, затревен римски, който се качва на билото. Билките бяха нацъфтели - равнец, мащерка, жълт кантарион, трицветна теменуга и блатен тъжник...

Прекрасният римски път:

Ето ни и на билото, на 1400 м.н.в.! Часът е 14:25, т.е. ходили сме почти 5:30 часа от гара Своге дотук!

Поглед към Издремец:

Поглед на юг към "другия край" на Лиляка, накъдето потеглихме:

Има много интересни камъни там:

След 10 минути стигнахме "ръба" на върха, където освен трибагреника се развяваше и тревата коило, и цъфтеше жълт равнец :

Гледката към централното било на юг бе много живописна, с връх Чукава на заден план:

Жалко, че маранята пречеше на фокусирането на немощното ми апаратче - тук вляво от Чукава стърчи Козница, а долу е Брезов дол...

Поседяхме малко на върха и се заспускахме перпендикулярно надолу, заобикаляйки едни "намусени" скалички:

В 15:10 ч. излязохме на разклона, където образцово маркирания път на маршрута Ком-Емине (обикалящ "нашия" връх от изток) се среща с пътя от махала Средно бърдо (който бяхме напуснали преди час и нещо):

Поглед назад към знамето, веещо се на връх Лиляка (почти не личи на фотото ми):

Продължихме си по равно по Ком-Еминейския път, подминахме връх Старо пладнище и като наближихме вр. Плато, се заоглеждахме за път към него - имаше един, но доста обрасъл и не ни се навираше сред гъстия боров подраст. Все пак в един момент се качихме по склона вляво и се "върнахме" назад до върха:

От връх Плато (1344 м.) има гледка в посока Джуренец, Високата чукла и Кръстец. Отзад има гора, която закрива останалата част от панорамата.

Минаваше 16:30 и тръгнахме да слизаме. След половин час бяхме на седловината и завихме на югозапад към Лесков дол. след още час и 35 мин. (с похапване на диви ягодки) стигнахме спирката на автобуса и оттам нататък само почивахме. В 19 ч. автобусът дойде и ни откара през усойния Лесков дол до Своге, където имахме време за бира и после се качихме на пътнически влак за София. Ходенето ни излезе общо 9:30 часа (само с къси почивки), което не е малко. И въпреки жегата и липсата добра видимост в далечина, ми харесаха и тези балкани!

Тагове:   Дол,   Своге,   плато,   Издремец,   лесков,   лиляка,

Гласувай:

1. planinitenabulgaria - Прекрасен преход, но като видя такъв потинг леко се натъжавам:
21.06.2016 15:48
Задавам си въпроса, ще бъда ли някога отново тук?
Една похвала имаш от мен:
Където и да си написала някъде име на връх илии нещо забележително, всичко е написано точно. Пожелавам ти все така да ходиш, планината е извор на сили и вдъхновение, а най-великата планина е Балканът. Аз сега съм на тема Източни Родопи.