Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.03.2013 10:11 - „Дума” дупка не прави, но ЧЕП „захапва”?
Автор: gikotev Категория: Други   
Прочетен: 1539 Коментари: 0 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 За непостоянните читатели на блога да напомня, че ЧЕП означава член на Европейския парламент. А постоянните читатели на блога, без съмнение, ще се досетят, че пак ще говорим за ЧЕП Владимир Уручев, който бодро и смело гази Конституцията и законите на РБ, заемайки две държавни длъжности, за да гарантира сигурноста и неприкосновенноста на най-големите корупционни потоци в Родината ни. Или по-точно за него ще говори партийния орган на БСП, вестник „Дума”. Да, да, да, знам че повечето от вас ще се изненадат, но повярвайте ми че и аз самият не съм по-малко изненадан от вас. Независимо от огромната си почуда, че именно този вестник публикува именно този материал, който по-долу ще ви покажа, не мога да подмина без уважение и благодарност, че работата им по това разследване е на повече от професионално ниво. Най-искренно си признавам, че разследването на тройния, безпрецедентен конфликт на интереси на ЧЕП Уручев е по-добро и по-всеобхватно от моето лично, по същата тема. Но все пак аз не съм журналист.

Вторият, но не по важност аргумент, за да пусна материала на „Дума” на блога си е странно съвпадение на дати. След повече от шест месечни размотавания на „Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси”, по подаден от мен и г-н Стефан Стойков сигнал срещу ЧЕП Уручев, най-накрая, на 19-ти март 2013 г. имаме уверенията на председателя на КПУКИ г-н Филип Златанов, че казуса е бил разгледан и комисията е излязла с решение. Същият ден, 19-ти март, пак г-н Златанов ни увери, че решението ще бъде публикувано на страницата на комисията най-късно до края на следващия ден, 20-ти март. За съжаление председателя на КПУКИ не удържа на думата си и решението по казуса Уручев не беше публикувано, ако въобще има такова. Не беше публикувано и до края на работната седмица. Вместо публикуването на чаканото решение изведнъж, на 20-ти март 2013 г. вестник „Дума” излиза с повече от задълбочено и изчерпателно разследване с „геройствата” на ЧЕП Уручев и на още двама ГЕРБ-ерски „китки”. Защо и как редакцията и журналистката на социалистическия „Дума” са стигнали и решили да отразят казуса Уручев аз не знам. Никой от тях, никога и по никакъв повод не се е срещал нито пък разговарял с мен. Дали са използвали мои публикации в блога ми не знам, но със сигурност не се позовават на такива в материала си. Независимо от всички тези детайли, пак повтарям, че високо оценявам професионализма на журналистката Светлана Василева, поради което и пускам нейния материал, в очакване на решението на КПУКИ. Ако то е законосъобразно то то би следвало да отнема депутатския на Уручев, а също така и да бъде сурово санкциониран. Това ще разберем следващата седмица, а сега ето и обещаното разследване:

Конфликт на интереси, и какво от това?

Разследванията на знакови фигури от ГЕРБ услужливо се забавят или дори не стартират

Светла Василева

20. Март 2013, брой 66

Управлението на ПП ГЕРБ беше белязано в годините с толкова скандали, че всеки нов само уплътнява картината, която и без това е апокалиптична. Сред последните "горещи картофи", които екс управляващите прилежно заровиха в дебрите на административното безхаберие, е конфликтът на интереси на евродепутата Владимир Уручев. ГЕРБ разчитат, както винаги, на отсъствието на контрол и прозрачност, както и на липсата на санкции при бездействие на задължените да прилагат закона. Уручев е изпратен в Европейския парламент (ЕП) след избори през м. май 2007 г., бил е до впускането си в политиката главен инженер на малките блокове на АЕЦ "Козлодуй". Печели и втори мандат на вота, проведен през 2009 г.
 От прегледа на нормите, регламентиращи статута и дейността на депутатите, става ясно, че

има ред ограничения

които не могат да бъдат пренебрегвани, тъй като са несъвместими със заеманата от тях позиция. Народните представители нямат право да изпълняват друга държавна служба, в т.ч. да участват в управителни или надзорни органи на търговски дружества. Именно тази забрана е прекрачил евродепутатът от ПП ГЕРБ Владимир Уручев - при това не веднъж, а два пъти. С протокол №27-2012 от 15.05.2012 г. на "Български енергиен холдинг" той е назначен за член на съвета на директорите на АЕЦ "Козлодуй", а атомната централа е действащо търговско дружество по смисъла на Търговския закон. Само седмица след като границата на закона е тествана и премината, следва нов опит. На 23.05.2012 г. със заповед РД-18-16 на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев евродепутатът е назначен и за член на УС на държавното предприятие "Радиоактивни отпадъци" с мандат до 06.07.2014 г. Макар то да не е търговско дружество по смисъла на Търговския закон, да не формира и разпределя печалба (според Правилата за устройството и дейността на ДП "РАО"), това предприятие по своята същност е държавна служба.
До края на 2013 г. от експлоатация трябва да бъдат извадени малките блокове на АЕЦ "Козлодуй", които преустановиха работа в края на 2002 г. (I-ви и II-ри) и в края на 2006 г. (III-ти и IV-ти). На 21.11.2012 г. Министерският съвет обяви III-ти и IV-ти блок за съоръжения за управление на РАО, а на 26.02.2013 г. ДП "РАО" получи лиценз за стопанисването им. Тези блокове са модернизирани скоро преди политическото решение за спирането им и се очаква приходите от продажбата на оборудването (счита се, че до 92% от него не е радиоактивно и може да се продаде за преработка или повторна употреба) да бъдат значително по-високи от получените до момента за I-ви и II-ри блок. Отделно от това ЕС дава около 870 млн. евро (близо 1.7 млрд. лв.) на България за извеждане на всичките четири блока от експлоатация.

Участието на евродепутата Владимир Уручев

в управлението на двете дружества - едното собственик на съоръженията, другото лицензирано да ги извежда от експлоатация, прави хипотезата за конфликт на интереси особено актуална.
Вероятно давайки си сметка за ситуацията, в която се намира, Владимир Уручев попълва задължителната Декларация за финансови интереси на членовете на европейския парламент (ЕП) с дата 20.06.2012 г. В същата обявява, че заема позиции "член на борда на директорите на АЕЦ "Козлодуй" и "член на управителния съвет на държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци", но че работи "без възнаграждение". Това може и

да мине за индулгенция

пред тревожната съвест, терзаеща се от дилеми за конфликт на интереси и неправомерност на поведението. Нито в Конституцията обаче, нито в правилника за организиране дейността на Народното събрание, нито в другите нормативни актове, регламентиращи работата на депутатите, има изключения за случаи, при които се работи "без възнаграждение".

Работата pro bono publico (за обществено благо) в нашенските български условия, или "на ползу роду" според популярен политически слоган от недалечното минало, поражда съмнения относно отговорността за управлението на дружествата, която в действителност носи евродепутатът, съвместявайки я с политическите си ангажименти, които са не по-малко важни за страната.

"Без възнаграждение" в паричен еквивалент съвсем не изключва друг тип "плащания" в сфера, концентрираща много и различни интереси, кореспондираща с националната сигурност, оценена и призната за стратегическа и полазена от партийни и всякакви други калинки. На 04.03.2013 г. евродепутатът Владимир Уручев в качеството си на член на управителния съвет на ДП "РАО" още веднъж декларира, че не заема друга длъжност и не извършва дейност, "която съгласно Конституцията или специален закон е несъвместима с положението на лице, заемащо публична длъжност" - макар да продължава да е член на борда на директорите на АЕЦ "Козлодуй" с мандат до 31.08.2015 г. Абсурдността на ситуацията, още преди да е подадена последната декларация, е оценена от двама български граждани - Стефан Стойков и Георги Котев, които подават сигнал до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ), заведен с вх. №313 на 03.09.2012 г. Съгласно чл. 27, ал. 1 на  закона, регламентиращ дейността на КПУКИ, произнасянето с решение е в двумесечен срок от датата на откриване на производство, инициирано от сигнал (чл. 23, ал. 1), какъвто е и конкретният случай. Вместо да проверят фактите, три месеца след като приемат и регистрират сигнала без забележки, на 04.12.2012 г. чиновниците "услужливо" информират авторите му, че сигналът не е редовен от формална страна, т.е. че отсъства задължителен реквизит според правилника за организация на работата на комисията, а именно единните им граждански номера. Към момента преписката за конфликт на интереси на евродепутата Владимир Уручев е "спяща". Няма движение по нея. Няма и кой да санкционира комисията, в случай, че тя работи недобросъвестно и не спазва сроковете, предписани в правилника за дейността й.

Заметено под килима е

и разследването за конфликт на интереси на друга знакова фигура от ГЕРБ - депутата от 41-вото народно събрание Емил Димитров. Макар първият сигнал за проверка срещу него да е подаден още м. май 2012 г., към момента няма произнасяне. Промени в законите за лова и за здравето в частта за забрана на пушенето са поводът за искане на разследване. В интервю за медиите председателят на КПУКИ Филип Златанов, номиниран на поста от ПП ГЕРБ, обещава до края на мандата на 41-вото НС да има обявено решение. Мандатът приключи, но комисията не бърза с изводите, макар да е задължена да се произнесе в 2-месечен срок.

ПП ГЕРБ по традиция ревностно охранява кадрите си, особено по отношение конфликта на интереси. Още преди да заработи КПУКИ (първото й заседание е на 30.06.2011 г.), но при влязъл в сила закон, инспекторатът на Министерския съвет, макар сигнализиран надлежно (през м. януари 2011 г.), си затваря очите за

несъвместимостта на Красимир Живков

назначен за областен управител на Софийска област, с участието му в органите на управление на шест сдружения и една фондация. По същото време (февруари 2011 г.) аналогична несъвместимост е допълнителен аргумент към уволнението на Стоян Кушлев от поста председател на Комисията по установяване на имущество, придобито от престъпна дейност (КУИППД).

Със завидна експедитивност КПУКИ констатира и излиза с решение за наличие на конфликт на интереси при Трайчо Трайков - по отношение отдаването на концесия на находище "Балабана" на "Каолин" АД, и при Тодор Коларов - по отношение на покупка на техника от комисията, която е управлявал. И двете фигури - на бившия министър на икономиката, енергетиката и туризма (от 2009 г. до 2011 г.) и на председателя на КУИППД, са обявени, че са в конфликт на интереси, след като са освободени от длъжност, нещо като допълнителен аргумент към уволнението им.

Дали КПУКИ ще благоволи да разгледа казуса с евродепутата Владимир Уручев предвид установените двойни стандарти, особено когато става дума за действащи политици, и то от висшия ешелон на ГЕРБ, не е трудно да се прогнозира. Конфликтите на интереси изглежда вълнуват само гражданите. Но какво от това?

Конституция на Република България

Чл. 68. (1) Народните представители не могат да изпълняват друга държавна служба или да извършват дейност, която според закона е несъвместима с положението на народен представител.

Чл. 72. (1) Пълномощията на народния представител се прекратяват предсрочно при:
3. установяване на неизбираемост или несъвместимост;

Закон за избиране на членове на Европейския парламент от Република България

Чл. 2. Статусът на член на Европейския парламент е несъвместим с:

т. 12. изпълняването на друга служба или извършването на дейност, която според закон е несъвместима с положението на народен представител.

Правилник за организиране дейността на НС (в сила от 27.07.2009 г.)

Чл. 118. (1) Народният представител не може да изпълнява друга държавна служба или да извършва дейност, която според закона е несъвместима с положението на народен представител.

(2) Народният представител няма право да участва в управителни или надзорни органи на търговски дружества и кооперации.

Кодекс за поведение на членовете на Европейския парламент във връзка с финансовите интереси и конфликта на интереси

Член 1. Ръководни принципи:

В рамките на своя мандат членовете на ЕП:

а) се ръководят от и спазват следните общи принципи на поведение: необвързаност с интереси, неприкосновеност, откритост, усърдие, честност, отговорност и зачитане репутацията на Парламента,

б) действат единствено в името на общия интерес и не получават, нито се стремят да получат каквато и да е пряка или непряка финансова полза или други облаги.

Г. К.




Гласувай:
7
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gikotev
Категория: Други
Прочетен: 7264341
Постинги: 2940
Коментари: 2838
Гласове: 5021
Архив
Календар
«  Юли, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031