Пекарна е обект, в който може да приготвяте тестени, хлебни и сладкарски изделия.
Може да приготвяте изделията по Ваша технология, не е задължително да спазвате стандарти.
Единственото условие е суровините, които влагате да са безопасни за здравето и да са разрешени за влагане в храни.
При наличие на търговска площ може да приготвяте топли напитки, фреш, смути и да предлагате бутилирани безалкохолни.
В настоящата статия ще Ви запозная с основните изисквания за регистрация на пекарна.
I. Изисквания, относно материално техническата база:
1. Складово помещение:
1.1 Складово помещение, оборудвано със съоръжения (рафтове, стелажи, скари и др.) за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, изискващи хладилни условия на съхранение. Брашната трябва да се разполагат върху скари или стелажи, които да не са плътно доближени до стената.
Допуска се в складовите помещения да се монтира мивка и работен плот за измиване на зеленчуци, кореноплодни и плодове.
При обекти с по-малък капацитет в складовата площ може да има само един хладилник за съхранение на суровини.
2. Работна площ с обособени:
2.1. Подготвителни площи:
Подготвителната площ представлява мивка/и с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар От складовете суровините и храните трябва да постъпят в подготвителните площи, които са :
2.1.2. Подготвителна площ за плодове, зеленчуци и кореноплодни;
2.2.2. Подготвителна площ за яйца, само ако се влагат в част от изделията;
Може да се използва по график една подготвителна площ за обработка на две групи храни.
Допуска се в един подготвителен кът да се обработват две и по изключение повече групи храни.
До подготвителните площи по необходимост се поставят плюсови хладилни съоръжения, в които да се съхраняват суровини (измити плодове- пресни и изсушени, зеленчуци, кореноплодни и яйца). До заготовките се поставя маркировка с дата, час на приготвяне.
2.2. Кът за приготвяне изделията:
Необходимо е да се осигури работен плот, везна за разтегляне на суровините и тестомесачка, блендри и дребен работен инвентар.
2.3. Кът за и термична обработка:
Необходимо е да се осигури фурна/и за печене и котлони (ако е необходимо), втасална (не е задължително). Над фурната се изгражда ефективна вентилационна система или се монтира аспиратор. Уредите трябва така да са монтирани, че парите да се отвеждат на покрива на сградата или помещението (ако е на самостоятелен терен). При липса на комини в сградата се допуска да се използват аспиратори с филтри, които се сменят.
На пазара се предлагат фурни, които са с вградени вътрешни вентилатори и не отделят пари. В този случай е необходимо да представите характеристиката за печката на контролните органи.
2.4. Умивалня за работна посуда:
Осигурява се мивка с течаща топла и студена вода и съоръжения за изсушаване на работната посуда. Мивката се изгражда до площта за приготвяне и термична обработка.
3. Търговска част:
В търговската част се осигурява щанд за продажба, когато изделията се закупуват за консумация извън обекта.
В други случай ако желаете да приготвяте напитки и да се консумира в обекта е необходимо да осигурите:
- Бар- плот с мивка, за измиване на посудата от приготвяне на напитки. Не е задължително ако предлагате напитките в еднократна посуда.
- Работен плот или плотове за приготвяне на сандвичи и фреш. Не е задължително да ги приготвяте.
- Рафтове и стелажи зад бара за съхранение на храни, които се получават готови;
- Хладилни витрини за съхранение на напитки;
- Хладилна витрина за съхранение на сладкарски изседелия, които изискват хладилно съхранение.
- Места за клиенти- маси, столове, сепарета и други по Ваш избор.
При предлагане на изделията в подложни чинии (различни от подложните за чашите за топли) се осигурява миялна машина.
5. Санитарно- битови помещения:
5.1. Санитарно- битово помещение или кът (за обектите с по- малък капацитет) за преобличане на персонала, оборудван с гардероб/и или закачалки за съхранение на личното облекло и вещи на персонала. Може да е осигурен само един гардероб ако обекта е с по-малък капацитет.
5.2. Санитарен възел за персонала и клиентите с една или две клетки, оборудван с тоалетна/и чиния/и, мивка/и с течаща топла и студена вода и средства за измиване, дезинфекция и подсушване на ръцете. За пекарна не е задължително да има тоалетна за клиенти, но препоръчваме да изградите.
II. Необходими документи и разрешителни
1. Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 12 и 18 от Закона за храните (ДВ. бр. 90/99 г. последно изм. и доп. ДВ. бр. 106/2018г.).
1.1 НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;
1.2. Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
1.3. Технологична документация за отделните групи храни;
1.4. Технологична карта;
1.5. Мониторинга програма за изследване на приготвяните храни;
1.6. Определяне на алергени, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите;
Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.
След устройство на помещението и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни (по образец 109 и 84 на БАБХ) в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. На място се плаща държавна такса в размер 34 лв.
Законовия срок за извършване на проверка е 30 календарни дни след подаване на документите.
При проверката от инспектори от ОДБХ се проверява материалната база и документите за безопасност на храните. След проверката се издава протокол, с който веднага може да започнете работа.
До 2 седмици се издава Удостоверение за регистрация на обекта, което трябва да получите от сградата на ОДБХ, освен ако не сте пожелали да бъде изпратено по куриер.
2. Разрешителни от общината:
От общината по местонахождение на обекта се получава разрешително за работното време. Категоризация е необходима при наличие на над 12 стоящи места за клиенти.
Бланките за работно време и категоризация може да изтеглите от сайта на общината по местонахождение на обекта.
Задължителните документи, които се прилагат освен формулярите на общината са:
- Удостоверението за регистрация на обекта от ОДБХ;
- Копие за от документ за собственост или договор за наем;
3. Документация по трудова медицина:
Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.
Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.
Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.
Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни. Не е задължително в пекарна да предлагате всички описани храни. При разработване на документите се съобразяваме с Вашите желания и условията, които могат да се осигурят в помещенията.
Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: valya.konsult@gmail.com или да се обадите на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.
Изисквания за регистрация на пекарна с п...
Изисквания за регистрация на обекти за п...
КАК НИ СТРИЖЕХА ЕДНО ВРЕМЕ – СПОМЕНИ НА ...
Можем ли да се надяваме на по-добри дни?
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata